Čo prinesie rok 2020 v marketingu ?

Každým rokom sú trendy v marketingovom svete čoraz zaujímavejšie. Niektoré sú nové a iné, nie, nie sú staré, len sa inovujú a vylepšujú. Desať čerstvých trendov priamo pre vás, nech sa páči.

1. Farba roku

Ak máte dobrú pamäť, isto si spomeniete „živý koral“, jemnú lososovú farbu, ktorá dominovala dizajnu uplynulý rok. Aká je však farba roka 2020 a čo by mala vyjadrovať?

Je to klasická modrá a mala by vám pomôcť s koncentráciou. Podľa spoločnosti Pantone má táto farba „priniesť pocity pokoja a mieru pre ľudskú dušu a ponúknuť útočisko.“ Čiže ak sa neviete pri práci sústrediť, skúste požiadať šéfa, či by vám mohol vymaľovať kanceláriu na modro. Ak by nevedel kód farby, nech sa páči: #0f4c81

Upokojujúce, však?

2. Výber správnej metriky alebo svet KPIs

Firmy každoročne investujú do marketingu na sociálnych sieťach čoraz viac a viac, a viac peňazí. Preto je pochopiteľné, že chcú svoje marketingové aktivity lepšie vyhodnocovať a tento rok to budú v oveľa väčšej miere vyžadovať aj od agentúr.  

Zoznámte sa preto s jednou z najdôležitejších skratiek v online svete – KPIs. Anglická skratka slova Key Performance Indicators, ktorú môžeme preložiť ako Kľúčové ukazovatele výkonnosti. Medzi najznámejšie KPIs patrí CTR (miera prekliku z reklamy na stránku), CPC (cena za klik), engagement rate (podiel angažovanosti) či ROI (návratnosť investícii).

3. Hlasové vyhľadávanie

Nechce sa nám písať, ísť zapáliť svetlo. Veď prečo by sa nám to malo chcieť, keď to môže niekto spraviť za nás? Priznajte sa, koľko hlasových správ ste poslali za posledné obdobie?

Podľa spoločnosti Google bude v roku 2020 polovica vyhľadávaní realizovaná prostredníctvom hlasu. Tejto predpovedi až tak neveríme, no aktuálny podiel hlasového vyhľadávania na úrovni 20% nám predsa len hovorí o akom si trende. (zdroj: marketinginsidergroup.com)

Na ten reagujú výrobcovia inteligentných reproduktorov. V USA ho má už približne štvrtina domácnosti.  Značka Tequila Patròn prednedávnom ukázala, ako tento trend šikovne využiť v marketingu.

Používatelia inteligentných reproduktorov môžu požiadať svojho digitálneho asistenta, aby „požiadal Patròna o recept na kokteil.“ To výrazne napomáha zvýšiť povedomie o značke a zviditeľniť ju.

4. Live stream

Očakáva sa, že do roku 2021 bude mať odvetvie živého videa hodnotu viac ako 70 miliárd dolárov. Dobré, nie? Živé video je medzi spotrebiteľmi neuveriteľne populárne a ľudia sledujú živé video trikrát dlhšie, ako sledujú vopred nahraté video.

 Je to tiež najpopulárnejším spôsobom, ako sa môžu spotrebitelia dozvedieť o nových produktoch. Svojej popularite vďačí aj vďaka veľkej autenticite a môže zasiahnuť veľkú masu ľudí skrz Facebook alebo Instagram. Nie na darmo odporúčame live stream v takmer všetkých marketingových stratégiách, ktoré pripravujem pre našich klientov.

Ako však pripraviť dobrý livestream? Ak máte vo firme „tvár marketingu“ alebo spolupracujete s influencermi, pokojne si môžete trúfnuť na spontánny livestream. Ak chcete publikovať kvalitnejší content, odporúčame vám livestream naplánovať, pozvať si doňho hostí, pripraviť grafiku do videa a vymyslieť nejaké súťaže pre fanúšikov.

5. Influenceri v marketingu

V trendových marketingových kampaniach firmy oslovujú influencerov. Sú to ľudia s väčším počtom sledovateľov, ktorých sleduje niekoľko tisíc fanúšikov (alebo ak chcete followerov) a majú vplyv na ich (nákupné) správanie.

Firmy využívajú influencerov na propagáciu svojich výrobkov. Takáto forma reklamy je z roka na rok čoraz efektívnejšia. Predovšetkým v segmente fashion, family, HORECA, ale pekné kampane sme už videli aj v neziskovom sektore či v elektre.   

Ak oslovujete influencera, dajte si pozor na dve veci. V prvom rade veľký počet fanúšikov nemusí znamenať, že jeho príspevky sú sledované. A v druhom rade, poskytnite influencerovi produkt, ktorý bude jeho sledovateľov naozaj zaujímať.

Mimochodom čím väčšiu slobodu v promovaní vašich produktov mu dáte, tým autentickejší obsah vytvorí a tým viac nových zákazníkov si získate. Kým v roku 2019 bolo najdôležitejšou metrikou v infulencer marketngu engagement rate, tento rok môžeme očakávať, že zadávateľov a klientov bude oveľa viac zaujímať tzv saturation rate. Teda podiel sponzorovaného a nesponzorovaného obsahu.

6. Consulting

V roku 2019 sa uskutočnilo významné stretnutie osobností online marketingu. Kde sa podľa NAVAH KOPKINS z agentúry Word Stream zhodli, že v roku 2020 budú potrebné pre úspech marketérov nevyhnutné komunikačné schopnosti, vďaka ktorým budú môcť klientom lepšie pochopiť dáta a informácie týkajúce sa ich marketingu.

Nie je preto žiadnym tajomstvom, že viaceré agentúry si vytvárajú pozíciu konzultantov, ktorých úlohou je vzdelávať, vysvetľovať a poskytnúť konkrétne riešenia na konkrétne problémy zákazníkov.

Takúto službu ponúkame aj u nás vo firme Mavio Media a v uplynulom roku tvorila 40% nášho dopytu zo strany klientov. Niektorí sa pre consulting rozhodli kvôli tomu, aby niekto externý zhodnotil výkonnosť a efektivitu kampaní, ktoré im robia ich agentúry alebo mali záujem o strategický marketing a potrebovali sa s celou firmou posunúť o level vyššie.

7. Vizualizácia dát

Pre klienta je vždy lepšie, keď si vie predstaviť, čo obnáša marketing, ktorý mu ponúka jeho agentúra. A to súvisí aj s prechádzajúcim trendom vysvetľovania formou consultingu.

Ak však hovoríme konkrétne o vizualizácii dát, marketéri môžu do pekných grafov spracovať napr. svoje mesačné reporty, zdroje návštevnosti, ziskovosť firmy či štruktúru svojich zákazníkov. Každý firma privíta, ak jej uľahčíme spôsob „čítania“ marketingových metrík a výsledkov.

8. Shopping cez sociálne siete

V dnešnej dobe má Instagram, Facebook či dokonca Pinterest (ak sa bavíme aj o zahraničných trhoch) už skoro každý, tak prečo to nevyužiť na predaj produktov? Priamo na Instagrame v sekcií obchod môžete nájsť veci, ktoré sa vám môžu páčiť a rovno si ich kúpiť.

Dôležité bude či si zákazníci vytvoria návyk nakupovania priamo na sociálnych sieťach alebo nie. My však predpokladáme, že táto forma nakupovania sa v roku 2020 stane úplnou samozrejmosťou. Otázkou už len zostáva či sú na to pripravené aj slovenské firmy.

9. Kvalitný content

Podľa Frobes je obsah ,,kráľom, digitálneho marketingu po celé roky.“ A tak isto tomu bude aj v roku 2020.

Vysoko kvalitný obsah vám umožňuje ukázať svoje odborné znalosti a komunikovať so zákazníkmi. Váš obsah je tiež to, čo vyhľadávacie nástroje poskytujú online vyhľadávačom, takže je nevyhnutné vytvárať neustále kvalitný obsah.

Napríklad interaktívny obsah, udrží zákazníka na vašej stránke dlhšie, je pútavejší a zaujímavejší. K tomu môžeme pridať aj tzv. „user generated content“, teda obsah, ktorý tvoria priamo zákazníci. A pozor, nejde len o trend populárni v Amerike, zo slovenských kampaní môžeme potvrdiť, že naozaj funguje ako efektívny marketingový nástroj v kampaniach rôzneho typu.

10. Vzdelávajte sa

Posledný bod, nie je tak trendom, ktorý by sme mohli nájsť v článkoch od odborníkov po celom svete. Je to skôr náš osobný názor, ktorý vám môže pomôcť rásť v marketingu a nestať stáť na jednom mieste.

Je to asi náročnejšie, ako prečítať si zopár rád v blogu, ale môže vám to nesmierne pomôcť v osobnom raste.  Existuje mnoho príležitostí ako sa vzdelávať napríklad rôzne digitálne kurzy z pohodlia domova, knihy, videá alebo klasické kurzy, či škola. Výber je len na vás.

My odporúčame napríklad Digitálnu garáž, inšpiratívne prednášky na TED.com či Learn2Code. A ak by ste si nevedeli vybrať, pestrú ponuku školení nájdete aj u nás.

Blog spracoval Dávid Maslen.